Loading...

Sunday, 11 December 2011

Pineapple Upside Down - Apple Sauce Cake..

(alahaii mcm main bedal je snap pic ni, x cantik n xda class heheh :P)

Tgk nama kek ni mmg complicated sbb ia gabungan 2 teknik..Pineapple upside down n apple sauce cake..
ini adalah resepi yg ke................................20 kalo x silap..yg saya cuba2 nk experiment..dan juga mungkin....................................................yang last untuk 2011..heheh.smbung tahun depan la plak..mgkin nk try yg tradisional..nk break sbb telah di beri amaran..akibat syok2 buat bnda ni..maka azam nk 'fit' jd makin 'fat' kih3...ok fine..dh merepek..

Mmg agak complicated n byk step dr scratch.. cara senang nk ingt ada 3 step utama...hmmm.. mulakn dgn..

1. MAKING APPLE SAUCE

3-4 biji apple dipotong kecil2 + 2-3 sudu besar gula perang + sikit perahan jus lemon / lime / apa limau pn boleh..+ 1/2 sudu teh cinnamon (coz apple love cinnamon).n sedikit air..sikit je tau sbb nnti air buah sndiri akan keluar..masak sampai jadi mcm ni..


Kalau nk senang..cari aje yg dlm tin..tp x byk tempat jual..tu jer..

2. BUAT ADUNAN KEK PULAK...

1/2 cwn shortening + 1/4 majerin dipukul dgn 1 cawan gula perang + 1/2 cawan gula pasir.

Masukkan 2 biji telur -> pukul

Masukkan 1/2 cawan susu berselang seli dengan..
a) 2 cawan tepung gandun + 1 1/2 sudu teh baking powder + 1/2 sudu teh baking soda (soda bicarbonate)
b) Apple sauce yg baru dibuat..

Tambah sikit kacang almond/pecan/walnut yg di'finely chopped' atau yg serbuk.

1 sudu teh serbuk kulit kayu manis..

Pukul n pukul lagi..kalau nk masuk kismis pn boleh..hasil seblum jd kek..


Ok dah..letak tepi dulu...

3. PINEAPPLE UPSIDE DOWN

Cairkn butter / marjerin dgn gula perang sampai bentuk lapisan likat n pekat..dan terus lah letak buah..ikut suka nk susun macam mana sekali pun..

Tuang adunan kek tadi n bakar 180C selama 40 min lebih kurang..cucuk2 jgn x cucuk nk tgk msk ke belum...

Ok dh kuar oven lalala...sila terbalikkan kek n lihat hasilnya...


(masa tuang adunan kedudukan nenas didapati sedikit bergerak - mcm pergerakan peta bumi plak heh :P )


Tekstur kek mmg agak padat..sbb guna apple sauce yg ada moist skit..sbb tu kek ni kurang komersial uolss..
even Secret Recipe pn x jual..sbb mgkin ada org yg x leh terima kek yg mcm ni..mgkin akan d anggap x masak...

1st try mmg byk kelemahan..kene improve next time..

No comments:

Post a Comment