Saturday 22 February 2014

ROSSELLE CAKE


Beberapa minggu lalu...kawan ayah saya yang ada kebun kecil pokok rosselle ada bagi jus pekat dan jam rosselle yang home made..hmm..Apa itu rosselle?...di bawah adalah simple search yang telah saya buat..nak buat literature review? kirim salam lah...hihi


Sumber gambar : dari internet

Rosselle atau nama saintifiknya Hibiscus Sabdarifa, adalah species Hibiscus yang digunakan untuk pengekstrakan serat dari tumbuhan. Pokoknya mampu tumbuh dengan ketinggian sehingga 2 - 2.5 m, dengan saiz bunga 8- 10cm diameter, bermula daripada warna putih ke kuning pucat dengan sedikit tompokan merah gelap di setiap kelopak dan berkembang menjadi warna merah terang apabila buah telah matang. Ia mengambil masa 6 bulan untuk matang. 

Diringkaskan sebahagian kandungan dari sumber : http://en.wikipedia.org/wiki/Rosselle_(Plant)



Hibiscus Sabdariffa L. (English: Rosselle, Red Sorrel ; Arabic : Karkade), calyx (kelopak) digunakan secara meluas di serata dunia untuk menghasilkan minuman yang sejuk atau panas. Ia yang kaya dengan asid askorbik (Vitamin C) diekstrak untuk membantu dalam merawat tekanan darah tinggi, penyakit hati dan juga demam.

Sumber: Anthocyanin and antioxidant capacity in Rosselle (Hibiscus Sabdariffa L.) Extract. 
Pi-Jen Tsaia, John McIntoshb,Philip Pearceb, Blake Camdenb, Brian R Jordanc. 2002. Food Research International, Vol 35 (4).

Bunga Rosselle mengandungi 'dietary fiber' sebagai  komponen paling tinggi (33.9%) dan kaya dengan Polyphenol (6.13%).  66% daripada jumlah ekstrak polyphenol yang terkandung dalam bunga Rosselle dipindahkan ke minuman dan menunjukkan kapasiti antioksida sebanyak 335 mol trolox equivalents/100ml minuman yang dianalisa dengan ABTS (3-ethylbenzothiazoline-6-sulphonic acid). 

Sumber : Dietary Fiber Content and Associated Antioxidant Compunds in Rosselle Flower (Hibiscus sabdariffa L.) Beverage. onia G. Sáyago-Ayerdi Sara Arranz José Serrano  and Isabel GoñiJ. Agric. Food Chem.2007, 55 (19), pp 7886–7890. 

Alamak aih..teknikal ilmiah la pulak..Ini bukan penulisan journal..jadi harap tiada isu 'plagiat' di situ..hehe jadi saya cuma kongsi sedikit sahaja sebahagian maklumat yang berkaitan. Boleh terus 'search' untuk info lanjut...

Ok Sekian saja sedikit ilmu di atas. Di bawah pula resepi yang saya try en error..

GENG TEPUNG:

1 1/4 cawan tepung gandum
1/2 tsp baking soda
1/2 tsp baking powder

GENG BAHAN BASAH 

1/2 cawan mentega
1/2 cawan gula

Pukul hingga jadi krim..

Masukkan...

 1 biji telur 
 1/2 cawan susu

Pukul lagi sampai sebati


Bahagikan adunan kepada 2..keluarkan sedikit adunan ikut suka banyak mana.

Baki adunan dicampurkan 2-3 sudu besar jus rosselle pekat (kalau yang bukan home made, di pasaran jga ada dijual. Rasa sama macam ribena

Masukkan jem rosselle yang mempunyai sedikit kelopak2 nya..

Masukkan ke dalam bekas cupcake/muffin atau tuang kan ke dalam bekas kek. 


Bakar selama 30 minit pada suhu 160C. 

Di bawah adalah hasilnya step by step setakat yang saya terfikir nak ambil foto. 









hmmm..kalau tak silap..ini resepi yang ke 80 saya uplaod..rest lah sekejap...hehe ('_^ )v

No comments:

Post a Comment