Wednesday 2 January 2013

NASI LEMUNI...(resepi Bonda)



Sebagai penutup 2012, teringin nk post nasi yang menjadi kegemaran bonda saya..namanya nasi lemuni sempena menggunakan bahan utamanya daun lemuni. apa istimewanya daun lemuni ni..pertama sekali ia akan beri bau harum dan warna kehitaman dan sedikit rasa lemak kepada nasi.

Pokok lemuni hitam atau nama saintifiknya Vitex trifolia adalah sejenis pokok dengan ketinggian 1 hingga 3 meter, sewaktu pokok ini masih muda, daunnya yang bercabang tiga itu warna biru kehitaman dan apabila matang, daunnya bertukar berwarna hijau dengan tulang daun berwarna biru kehitaman. Jika lihat dengan mata kasar, warnanya seakan-akan ungu.



Ok lah saya bukan pakar nak cerita lebih pasal pokok-pokok ni..back to position nasi lemuni dengan resepi yang bonda saya beri inovasi sikit berbanding nasi lemuni biasa. hehe

BAHAN-BAHAN

Beberapa helai daun lemuni (saya guna semangkuk), kalo lagi banyak, warnanya lagi menarik. --> kisar dan tapis untuk ambil airnya
1 1/2 cawan beras (saya masak banyak ini saja)
1 labu besar bawang merah dan Halia (besar ibu jari)--> dihiris
1 cawan air kelapa dan isi kelapa (ini la yg inovasinya..selalu guna santan)

CARA-CARA

1. Masukkan bawang merah dan halia tadi bersama beras
2. Masukkan air kelapa+isi kelapa + air tapisan daun lemuni (jadikan 1 1/2 hingga 2 cawan)
3. Macam biasa la..masak hingga nasi masak..hehe
4. Boleh la makan dengan macam-macam jenis lauk, tapi selalunya orang makan nasi lemuni ni, lauknya sama macam makan nasi lemak.

Hehe senang je kan. tujuan nak post ni pun sekadar nak kongsi resepi nasi yang susah nak jumpa di kedai-kedai makan mana pun. Selalunya pokok lemuni ditanam di belakang rumah dan tuan rumah je yang masak nasi ni. Mungkin susah nak jual sebab jumlah daun yang banyak diperlukan untuk hasilkan sikit saja kuantiti air daun lemuni yang betul-betul sedap, apatah lagi daun lemuni bukan senang dicari..



No comments:

Post a Comment