Wednesday 2 January 2013

UDANG GALAH 3 RASA



Sebagai pelengkap kepada nasi lemuni sebelum ini, saya nak cuba gandingkan dengan lauk udang galah 3 rasa atau mungkin juga banyak rasa (masam, manis, pedas dan masin?). Udang galah lagi..ye lah, berangannya, nak masak lala 3 rasa, (akibat lala 3 rasa yang saya makan di Melaka sedap sangat)..tapi udang galah yang sedia ada di rumah pun dah kira cukup best dah, janji seafood. 

Hmm..nak tulis resepi lauk pauk ni memang payah juga, sebab selalunya masak ikut cukup rasa, kalau tak cukup rasa itu ini, tambah lagi. Bak kata penjajah 'learn through experience'..Anyway, disebabkan saya suka lauk 3 rasa, maka nak post juga...tak kira..hehe. Jadi yang mana boleh tau kuantiti, saya tulis, yang lainnya cuma tulis bahannya sahaja.

BAHAN-BAHAN

Udang galah/ any seafood (udang galah saya adalah antara 8 ekor)


Bahan A (tumis)

2-3 sudu besar Cili kering yang dikisar (nak lagi pedas, up la lagi)
1 labu besar bawang merah, 
3 ulas bawah putih (kisar)
Halia (hiris)
1 batang serai (diketuk)

Bahan B (penambah rasa supaya 3 rasa)--> semuanya dimasukkan secukup rasa

Tomato sos
Air asam jawa
Perahan lemon
Madu
Garam

CARA-CARA

alah..cara biasa masak lauk la..hehe

1. Tumis bahan A sehingga naik bau
2. Masukkan Bahan B dan gaul
3. Masukkan udang 
4. Masak hingga mendidih..

ok dah siap untuk lunch..\(^_^)/

No comments:

Post a Comment