Loading...

Tuesday, 16 August 2011

K-POP!


Ini bukan K pop..4 minutes, wondegirls atau mana2 korean pop yg korang dok syok2..hehe. K-POP atau nama penuhnya dalam I/C ialah Kek Pop atau dlm bhs omputihnya Pop Cake..sejenis kuih comely g mampu untuk menaikkan paras gula dlm darah anda hehe.

So, sy pn jd excited nk experiment dlm kuantiti yg sikit..nk tgk jadi ke tak..

Let start…




1   1)  Bakor kek..samada nk guna instant cake mixture, atau kalo rajin nk mula dr awal pn lg bagus..tp kalo nk   cepat belilah kek yg dh siap..perasa kek adalah ikut suka. bakor kek mengikut arahan pada kotak. setiap   cake mixture mempunyai arah yg berbeza.

     * Kek atau cake mixture mestilah jenis BUTTER CAKE  dan bukan SPONGE CAKE..krn sponge cake akan membuatkn kek pop anda berderai..
n    
      2)      Hancur2kn..omputih kata crumble the cake..sampai jd mcm ni..


     3) Tambah cream atau instant frosting sikit sampai bila kite bulatkn, mixture x pecah.. (contoh di bawah yg boleh dibeli di kedai2 bakeri, gunakan perisa kegemaran yg available).. Kalo rajin buatlah frosting sndiri.. :P


1  4) Bulat2kn dgn tangan atau guna scoop ice cream dan simpan dalam freezer ½ - 1 jam.


   5) Celup Lolli stick dalam choc yang telah dicairkan yg akan fungsi nye spt gam kpd kek td.


1  6)  Tekan masuk ke dalam kek pop separuh jalan..kalo tekan sampe dalam habes..maka kek pop akan jd ‘Batu Belah Batu Bertangkup’.


1  7)  Lepas tu freeze lg about d same time spy lolli stick betul lekat dlm kek. 

    8) Celup kek pop ke dalam choc masakan yang telah cair guna “Double Boiler”. ‘Drip’kn choc yang meleleh sehingga berhenti.


     9)   Tabur la dgn ‘sprinkles’ atau ikut kreativiti nk hias..




10)   Tapi kalau kek pop gagal untuk lekat pd lolli stick..cara lain adalah seprti di bawah..celup n drip..dan masukkn ke dalam kertas kuih.



11) kalau pening2 tgk pic saya nih..bawah ni ada step by step guide...




    12) Jika lebih kreatif..try la buat spt kek pop yang comel2 nih..










1st time buat mmg ada yg jd..ada yang tak..kdg rupanya huduh n nmpak x comel..
May b..Insya-Allah.. next2 time harus berusaha supaya buat lebih banyak n kemas lalala...
PRACTICE MAKES PERFECT lalala :P


moral of d story from this experiment... GAGAL SEKALI BUKAN GAGAL SELAMANYA \(^_^)/









2 comments:

  1. wah sgt mnarik resepi akak! huhu..:) nak sebiji leh! huhu...

    ReplyDelete
  2. hehe, kalo nk rs leh akk try buat bile2.kotak pn akk dh standby..

    ReplyDelete