Loading...

Thursday, 8 March 2012

STRAWBERRY TART.....

(haha comot..custard melimpah keluar)

Nak kata baru balik dari Cameron tu tidaklah..tapi tiba2 ada 2 kotak stoberi di rumah..rupanya ayahanda beli stoberi di pasar malam aje..dapat harga murah..

Memandangkan buah ni x tahan lama..maka kepala ni mula berputar2 memikir2 nk buat apa. Resepi yang di angan-angankan sebnarnya adalah stoberi shortcake..tapi bila usha2 resepi, mcm banyak nk kene pakai krim pulak..malas nk buat..last skali nk mudah..teringin pulak nk buat stoberi tart..sebab kononnya nmpak MACAM senang..dan selalu makan yg org buat atau beli jer..

1. Buat Pie Crust Pastry (2 cawan tepung + 3/4 cawan mentega + air sejuk -> adun dan sejukkan->) atau beli je yg dh siap. Letakkan dalam bekas dan blind baking dgn suhu 170C selama 15-20 min. Lepas dah bake..tuangkan selapis coklat yang dicairkan.

2. Prepare Custard :
a) Pukul 2 biji telur dengan 1/2 cawan gula. Masukkan 3-4 cawan tepung custard/ tepung jagung  (ikut nak buat banyak mana). Gaul-gaul dan masukkan toffee flavor (optional) susu suam sikit demi sikit. Kemudian masak atas api perlahan sambil tambah lagi susu (lebih kurang 1 cawan atau lebih).  Kacau dan terus kacau sampai jadi pekat. Buat 1st timer mcm saya mmg trasa agak sukar..nmpak mcm senang tapi kalau leka kejap je, custard jadi ketul2..(T_T)..
b) Bila dah siap, padam api dan biar ia sejuk sikit. Saya tambah sikit orange zest (parutan kulit oren) dan gaul..Tuang atas crust yang dilapisi coklat tadi..tabur sikit serbuk almond

3. Hias lah dengan buah stoberi..kalau rajin glaze dgn jam stoberi dan tabur gula icing..ok dh siap...







No comments:

Post a Comment